Jumaat, 16 Disember 2011

Wausobek

                                            wau sobek pokhing


treeettttttttttt..Bunyi orang gaji jepun selesai membasuh.Aku bingkas meninggalkan kerja menampal kasut yang telah sekian lama koyak. Nasiblah Tuhan mencipta kasut tu tak dapat berkata-kata..Kalau tak memang aku sudah lama dimaki hamun oleh kasut.

Apa aku kisah. janji petang nanti boleh join main bedminton. Aku terus menyidaikan pakaian untuk mengelak daripada berpentik sawo. Orga kawan kelantanese aku masih dilaptop sambil melayan jiwa. Sekali sekala kedengaran dia ketawa. Mungkin melayan cerita lah agaknya.

"Saja nok peringat..Kita manusia  ni ibarat wau atas langit. Tak lepas dari teraju walaupun setinggi mana terbang atas langit . Walaupun suko setaro mana ikut susur angin. Kena ingat wau tetap tak kan terlepas dari tali hok ikat teraju dia." itulah skrip yang aku dengar daripada cerita yang dilayan oleh mat kelantanese yang berjaya seperti Orga.

Skrip tadi membuat aku teringat pesan seorang bapa kepada anaknya.

"Kita ni kena ikut resam ikan.  Walaupun sedalam mana ikan tu menyelam didasar laut. Isi ikan tu tetap tak kan menjadi masin. Air laut lagumana sekali pun. Tak kan bulih uboh rasa isi ikan"

Kadang-kadang kiasan dan perumpamaan seperti ini lebih banyak menyedarkan kita apabila keadaan menimpa.

1 ulasan: