Sabtu, 10 Disember 2011

Sebalik orang kampung

Cerita saya ni seminggu sebelum balik kampung. Sewaktu saya balik cuti

Saya duk menengung di kepala tangga.
Duk ralik perati tengok ko pakdo isa laki bini.
Nok make lauk wak buko poso. Satu keluarga berambat guling bating pitah serati.
Bercawat jate pulok pakdo panjat nyo.
Golok dipinggang ikat mutar di atas palo.
Kalaulah berlawan dengan beruk pun laju pakdo.
Beruk grenti akat tangan.oooooooooo "slendar pakdo lagi teror"
Setakat menyayur, gulai, blake rumoh serbo ado.
Tak payah gi kedai tak payah keluar belanja.
Tanah berekar ekar bulih nanam bulih mero.
Kalu gawat balik lah satu malaysia. Rilek jah pakdo.

Jauh tok serupo nga saya dok bandar.
Punya lah sekso kalu bini kato "Abe nok gulai"
brommmmm.Stat keto, supermarket, kedai besar tempat mahal.
Baru sutir nyo kena dekat dua riyal.
Ambo dibandar dengan jiran tak rajin bertengkar, tok penah bergurau
Duduk sebeloh pagar nama pon tak kenal
Lu..Lu..gua..gua..Gua punya hal. Lu apa pasal.
Selisih bertembung akat kening akat mata.
Buke kate sombong. Doh sama-sama beso.
Maye terawih pon kosong
Saf pertama belakang tok iman jah ada.
Kalu tempat gotong royong penuh semuanya ahli jawatankuasa saja.
Baru-baru ni kereto jiran ore mari tarik.Saja duk dalam diam kurung dalam bilik
Bukan tok berani saja malas keluar takut sabit.
Sebab kereto saya sendiri pon jenis kereto sakit.
Seminngu sebelum rayo. Sewaktu saya balik cuti.
Lapang rasa dada. Sejuk dalam hati. Tengok anak dara arwah pok su Ali.
Come doh so, baik, warok pulok sekali.
Malam lepas iso, Syahdu ambo dengar.Sedapnyo soroAl-Quran dia hafal.
Keluar so..so..supo dengar dalam spekar.
Kalu buat bini mudo..ssssssshhhhhhhh..Bini tua pun bulih tupe belajar.

Jauh tok serupo dengan jiran hok jiran sebelah alik kiri.
Jiran umoh ambo di kolumpo. Anak drebar teksi.
Baru tingkatan tigo dah breti ngaji.
Tak tahu nok jadi gapo. Hidup ko mati.
Rambut hok ite dia gi celup kuning.
Di telinga ada limo subang. Tiga tambah atas kening.
Skirt pon ketat , baju jare kemah keming.
Tok lebai tok iman tengok pon. Dua tiga kali jeling.
Bila masuk isa. Hujung-hujung ngorib. Ada muto ada keto penuh berebut mari ambik.
Tak tahu bawak gi kemana. Kadang-kadang tok balik.
Supo teksi ayah dia, asal ko tambang sapo-sapo pon bulih naik.

Sekali seminggu sebelum kelik cuti
Hati ambo berkato " Duduk kampong baik lagi, Agama demo jaga, Adat budaya nilai murni"
Dok bandar ni sudah tak dop gapo. Hilang jati diri.


mood : Balik kampong .
Tq hasil nukilan abe beri.

             kampung lembah disenja hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan